Mondraker 2017 | Technologia
13396
page,page-id-13396,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-6.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Technologia

System zawieszenia ZERO Suspension

System zawieszenia Zero to uniwersalny projekt, który znalazł zastosowanie w niemal każdym rowerze z kolekcji 2015. Przewaga, jaką ma nad innymi systemami jest zauważalna od cross country aż po downhill.

Zero logo original

Unikalną cechą systemu Zero jest sposób mocowania elementu amortyzującego. Jest on kompresowany w obu stron, czyli jest niejako zawieszony pomiędzy dolnym a górnym ogniwem. W zależności od konkretnego modelu można przyjąć średnie wartości 35% ugięcia dla dolnego ogniwa i pozostałe 65% dla górnego.

 

Efektywność systemu Zero mieści się w czterech kategoriach:

  • Zero Power Loss, czyli zerowe straty energii przenoszonej z pedałów na tylne koło, które może powodować ruch zawieszenia. Mówiąc wprost, zawieszenie nie buja w czasie pedałowania.
  • Zero Pedal Kickback oznacza brak szarpania korb przez pracujące zawieszenie. Górna linia łańcucha wydłuża się tylko nieznacznie, nie powodując blokady zawieszenia i utraty jego płynności.
  • Zero Brake Jack to brak wpływu hamowania na aktywność zawieszenia. Nawet w przypadku intensywnego korzystania z hamulców amortyzator wychwytuje najmniejsze nierówności.
  • Zero Bumps to parametr, który określa gładka pracę zawieszenia bez gwałtownych skoków i spadków jego aktywności. To zarazem wysoka skuteczność pedałowania, co z kolei oznacza, że przyspieszasz dokładnie wtedy i tak, jak tego chcesz.

FORWARD GEOMETRY

W 2013 roku Mondraker wprowadził do swoich topowych modeli nowy system Forward Geometry. Wpływa on znacząco na poprawę kontroli nad rowerem i daje większą pewność i stabilność podczas jazdy w najtrudniejszych warunkach.

fg_bike

Geometria to cecha, która ma zdecydowany wpływ na zachowanie roweru podczas jazdy, jego charakter i to jak się na nim czujemy. Inspiracją do stworzenia geometrii FG był motocross. W ramie wydłużono górną rurę a rowery wyposażono w specjalny, super krótki mostek. Pozycja rowerzysty na pozostała taka sama, gdyż dodatkowa długość górnej rury skompensowała różnicę w długości mostka. Jedyną zauważalną zmianą jest zwiększona baza kół. Przednia oś jest teraz umieszczona nieco dalej.

 

Zalety Forward Geometry:

  • Poprawa bezpieczeństwa i kontroli na stromych odcinkach
  • Pewniejsze prowadzenie przy dużych prędkościach
  • Bezpośrednie, bardziej precyzyjne sterowanie
  • Większa precyzja na stromych podjazdach
  • Poprawa stabilności na technicznych odcinkach

Technologię Forward Geometry znajdziemy w modelach: Summum Carbon, Summum, Dune, Crafty, Foxy Carbon, Foxy, Factor, Vantage, Panzer oraz w odmianach oznaczonych symbolami XR.

 

Cechuje je ponadto:

  • Tylna oś Maxle (RockShox/DT Swiss) oraz rama przystosowana do pracy z napinaczami ISCG 05
  • Sztyca teleskopowa z regulacją przy kierownicy (wybrane modele)
  • Szersze opony
  • Dampery o zmienionej charakterystyce tłumienia przy niższych prędkościach.

fg10

FG 10

Najbardziej radykalny mostek FG10 ma długość jedynie 10mm i pozostaje niezmieniony od 2013 roku. Oferuje niespotykane nigdzie indziej możliwości kontroli roweru i stosowany jest w najbardziej ekstremalnych modelach dedykowanych dla tych, którzy nie uznają żadnych kompromisów.

fg30

FG 30

FG30 to najbardziej przystępna wersja dedykowana dla każdego. Mostek o długości 30mm znacznie poprawia kontrolę bez konieczności pójścia na kompromis tak jak w przypadku wersji FG10.

fg50

FG 50

Dzięki zastosowaniu mostka FG50 o długości 50mm możliwe było przeniesienie technologii Forward Geometry do rowerów cross-country na kołach 29″.

STEALTH CARBON

STEALTH CARBON jest najbardziej zaawansowaną technologią przetwarzania i optymalizacji włókien węglowych stosowaną w produktach Mondraker. Przenosi całe doświadczenie zdobyte w produkcji ram aluminiowych do najwyższych modeli karbonowych, łącznie z najwyższymi wymogami wytrzymałości, jakości i wagi. Technologia ta obejmuje wszystkie etapy powstawania ramy, od ogólnej koncepcji, aż po finalne modelowanie pojedynczych włókien węglowych.

 
Struktura ramy powstaje z wysoko modułowych włókien węglowych. Gwarantuje to optymalne określenie wytrzymałości  i zdolności pochłaniania drgań dokładnie tam, gdzie jest to potrzebne. Co więcej, umożliwia stworzenie monolitycznego przedniego trójkąta , dając oszczędność na wadze i wymagany wzrost sztywności i odporności na trudne warunki długodystansowej jazdy.

 

Korzystając z naturalnych właściwości karbonu, poprzez optymalizację i zastosowanie różnych rodzajów włókien, osiągnięto maksymalną sztywność konstrukcji. W ten sposób powstała rama wyjątkowo sztywna w płaszczyźnie poprzecznej i wzdłużnej oraz odporna na siły skręcające, które pojawiają się w czasie jazdy.

stealth_carbon

STEALTH 2.0

Stealth 2.0 to rozwinięcie sprawdzonej technologii Stealth.

stealth

Nowa wersja charakteryzuje się bardziej płynnym i dynamicznym projektem każdej z rur wykorzystanych do projektu ramy. Znany ze starszych modeli płaski i kwadratowy w przekroju kształt połączony został z rurą obróconą o 90 stopni, w wyniku czego udało się uzyskać bardzo sztywną konstrukcję przy zachowaniu wyjątkowo niskiej wagi. W Stealth 2.0 wykorzystano cieniowane aluminium z serii 6000.

 

 

Technologię Stealth 2.0 wykorzystano w nowych modelach Factor 27.5 oraz Crafty.

STEALTH

Technologia Stealth obecna w rowerach Mondraker na rok 2013 stanowi szczytowe osiągnięcie w dziedzinie projektowania maszyn i optymalizacji strukturalnej.

stealth_frame

To zupełnie nowe podejście do tematu projektowania ram. Szeroko wykorzystywane są rury o przekroju zbliżonym do prostokąta. Każda jest starannie projektowana, aby jak najlepiej spełniała swoja funkcję. Optymalizując proces produkcji, wybierając najlepszej jakości materiały i stosując rury o zmiennym przekroju powstają ultralekkie ramy, wzmocnione w miejscach szczególnie narażonych na przeciążenia.

 

Idealnym przykładem wykorzystania technologii Stealth jest bardzo lekki i bardzo wytrzymały rower zjazdowy Summum Pro Team. Z wagą 14.7kg jest przykładem wzorcowej konstrukcji i wykorzystania technologii w konstrukcji najwyższej klasy rowerów.

 

Ramy zbudowane w oparciu o technologię Stealth znajdziemy m.in. w modelach: Factor, Foxy, Dune i Summum.